INTEGRAÇÃO DE TIC NAS METODOLOGIAS ATIVAS PARA A EDUCAÇÃO EM SAÚDE

INTEGRATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN ACTIVE METHODOLOGIES FOR HEALTH EDUCATION

Authors

  • Melissa Carvalho Martins de Abreu Faculdade Morgana Potrich
  • Flávia Berçot Camlofski Famp - Faculdade Morgana Potrich
  • Leila
  • Emílio Ernesto Garbim Júnior
  • Elisa
  • Camila Lopes de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.53740/rsm.v1i01.887

Keywords:

Information and Communication Technologies, Active Methodologies, Health Education, Problem-Based Learning, Team-Based Learning.

Abstract

Objective: To systematically review the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in active methodologies, such as Problem-Based Learning (PBL) and Team-Based Learning (TBL), in health education. 

Methods: A systematic review of articles published between 2015 and 2023 was conducted, addressing the impact of ICT on PBL and TBL in health courses. The databases consulted were PubMed, Scopus, and SciELO. Narrative articles were excluded.  Results: The advancement of ICT has transformed health education, promoting the use of active methodologies and providing a more dynamic, interactive, and practical learning experience. The PBL and TBL methodologies, widely applied in medical and nursing courses, were enhanced by the use of digital platforms, simulators, and e-learning tools. The use of these technologies became even more essential after the digitalization driven by the COVID-19 pandemic, which required the transition to virtual environments. The available literature shows how these technologies are improving learning in higher education settings. Conclusion: ICT is essential for the modernization of health education, improving student learning and interaction. However, the success of integration depends on greater investment in infrastructure and teacher training.

References

Bacich L, Neto AT. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. 3. ed. Porto Alegre: Penso; 2018.

Cavalcanti CM, et al. Integração de TIC na educação: inovação na formação de professores. Rio de Janeiro: EDUFRJ; 2015.

Nascimento Costa R. Metodologias ativas aliadas às tecnologias digitais na educação. Rev Bras Educ Med. 2022;46(3):121-35.

Silva MB, Vieira YS, Alves MA. A eficácia das metodologias ativas no ensino-aprendizagem. Rev Bras Educ Med. 2023;47(3):123-35.

Gan Z, Sha X, Wang Y. Clinical simulators in health education: transforming learning experiences. Educ Health. 2019;33(1):12-9.

Faria DC, Nunes SGC. A docência na educação a distância da UFT/UAB. Revista Humanidades e Inovação. 2020;7(8):259-269.

Silva, CCSC; Teixeira, CMS O uso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Desenvolvimento, São José dos Pinhais, v. 9, pág. 70070-70079, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-452

Kolachalama VB, Garg A. Digital education in health: advances and challenges. Acad Med. 2018;93(7):1013-8.

Masson M, Souza CA, Gomes LS. Aprendizagem baseada em projetos: experiências e práticas pedagógicas inovadoras. São Paulo: Editora Universitária; 2023.

Reis RL. Metodologia de ensino: Aprendizagem baseada em problemas. 2. ed. São Paulo: Atlas; 2016.

Alves L, Lopes DS, organizadores. Educação e plataformas digitais: popularizando saberes, potencialidades e controvérsias. Salvador: EDUFBA; 2024.

IBGE. (2024). Informações sobre tecnologias de informação e comunicação. Disponível em: https ://educa .ibge .gov .br /jovens /materias -especiais /21581 -informacoes -atualizadas -sobre -tecnologias -da -informacao -e -comunicacao .html

Dutra, ITL, Oliveira, FC, Fachin, EAG, Silva, RL, Filho, PNP, Domingues, KM, et al. (2024). O impacto das tecnologias digitais no processo de ensino-aprendizagem. Revista de Tecnologia e Formação, 28(133). Disponível em: https ://revistaft .com .br /o -impacto -das -tecnologias -digitais -no -processo -de -ensino -aprendizagem/

Santos Turci R, Medeiros GH, Fernandes DP. Tecnologia no ensino de saúde: perspectivas e desafios. Educ Med. 2023;49(2):204-10.

Published

2025-10-02

How to Cite

Carvalho Martins de Abreu, M., Berçot Camlofski, F. ., Rodrigues Danziger , L. . ., Garbim Júnior, E. E. . ., Lopes de Oliveira, E. ., & Lopes de Oliveira, C. . (2025). INTEGRAÇÃO DE TIC NAS METODOLOGIAS ATIVAS PARA A EDUCAÇÃO EM SAÚDE: INTEGRATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN ACTIVE METHODOLOGIES FOR HEALTH EDUCATION. EVISTA SAÚDE ULTIDISCIPLINAR, 1(01). https://doi.org/10.53740/rsm.v1i01.887

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>