A INTEGRAÇÃO DAS TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NO ENSINO SUPERIOR: PERCEPÇÕES DOCENTES E DESAFIOS NA ADAPTAÇÃO ÀS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS ATIVAS
Não se aplica
DOI:
https://doi.org/10.53740/rsm.v1i01.892Keywords:
Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC), Ensino Superior, Métodos Ativos de EnsinoAbstract
This study investigates teachers' perceptions of the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in higher education, based on their experiences during the 2024.1 planning week. The research, a cross-sectional experience report, involved five professors from Faculdade Morgana Potrich, who evaluated the implementation of ICT and active teaching-learning methods in their pedagogical practices. The results revealed high satisfaction with the activities of the planning week, with 80% of the teachers reporting improvements in ICT use after the event. However, challenges such as students' resistance to new technologies and teachers' workload were highlighted. Most teachers pointed out that the use of ICT requires more time for lesson planning and execution, which can lead to mental exhaustion. The study concludes that, although ICT can improve pedagogical practices, greater student preparation and adequate institutional support are necessary to ensure the effectiveness of this integration.
References
BONIZÁRIO, A. P. S. et al. O impacto das tecnologias da informação e comunicação (TIC) na educação: uma análise sistemática. Revistaft, Rio de Janeiro, v. 125, ago. 2023. Disponível em: https://revistaft.com.br/o-impacto-das-tecnologias-da-informacao-e-comunicacao-tic-na-educacao-uma-analise-sistematica/. Acesso em: 22 set. 2024.
FONSECA, K. P. A integração das tecnologias da informação e comunicação - TIC na prática pedagógica para um ensino significativo. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 6, p. 56–75, 2023.
GARBIN, F. G. de B.; CARVAJAL, C. A. R.; GUILHERME, A. TICs no contexto do ensino superior: desafios e oportunidades em tempo de quarentena. Interfaces Científicas - Educação, v. 12, n. 2, p. 38–52, 2024. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9564. Acesso em: 23 set. 2024.
LUCHETTA, M. P.; LEHFELD, N. A. S.; SILVA, S. S.; CARITÁ, E. C. Percepção docente em relação ao uso da tecnologia da informação e comunicação na formação de profissionais da área da saúde. Revista Caderno Cedagógico - Studies Publicações e Editora Ltda., Curitiba, v. 21, n. 3, p. 01-26, 2024.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: COLEÇÃO Mídias Contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. v. II. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.
SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES, J. de P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 3, p. 563–576, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030002. Acesso em: 22 set. 2024.
SILVA, J. B.; SALES, G. L.; CASTRO, J. B. Gamificação como estratégia de aprendizagem ativa no ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 4, p. e20180309, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0309. Acesso em: 23 set. 2024.
SOUZA, A. F. A. TIC e os processos de aprendizagem: uma aproximação indissociável. Periódico Multidisciplinar da Facility Express Soluções Acadêmicas, v. 3, n. 14, p. 25-33, 2024.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA SAÚDE MULTIDISCIPLINAR

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.




