TRABALHO VOLUNTÁRIO DE ESTUDANTE DE MEDICINA NA AMAZÔNIA LEGAL: RELATO DE ATIVIDADE EXTRACURRICULAR MULTIDISCIPLINAR DE GRANDE INFLUÊNCIA SOBRE A FORMAÇÃO CIDADÃ DE FUTURO MÉDICO EM SUA MISSÃO PROFISSIONAL
DOI:
https://doi.org/10.53740/rsm.v12i2.401Keywords:
Formação médica, Voluntariado, Atividade extracurricularAbstract
During medical graduation, volunteering is to collaborate directly with the most needy people, promoting involvement, humanization, generosity actions and practices that benefit the other. In this report, the objectives were to describe the benefits of extracurricular activities; motivate academics; to make students aware of the relevance of the curriculum building during graduation and to know the population served in order to guide them about personal care and food. This is a descriptive work by means of an experience report of an academic of the Medicine Course, Morgana Potrich College - FAMP, in a mission in the riverside communities of the State of Amazonas in January of 2019. Experience such as this, academic community medicine and primary care indiscriminately. In addition to creating a greater bond when the work is multiprofessional, being important in the construction of values because it lives the habits of the residents and the way of living of that region.
References
- Nogueira-Martins MCF, Bersusa, AAS, Siqueira, SR. Humanization and volunteering: a qualitative study in public hospitals. Rev Saúde Pública. 2010;44(5):942-9.
- Chehuen Neto AJ et al. Currículo paralelo na graduação médica na perspectiva dos estudantes. Rev Med Minas Gerais. 2013;23(4):467-78.
- Caldana ACF, Souza LB, Camiloto CM. Sentidos das ações voluntárias: desafios e limites para a organização do trabalho. Psicol Soc (Belo Horizonte). 2012;24(1):170-7. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822012000100019
- Oliveira LDS, Pinto SRR. A Importância do Trabalho Voluntário no Desenvolvimento de Competências do Estudante. Relatório do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica. Rio de Janeiro: Pontifica Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Administração; 2010. Disponível em: https://www.puc-rio.br/ensinopesq/ccpg/pibic/relatorio_resumo2010/relatorios/ccs/adm/ADM-Lidiane%20Duarte%20Silva%20de%20Oliveira.pdf. Acessado em: 06 jun. 2019.
- Mota RA, Martins CGM, Veras RM. Papel dos profissionais de saúde na política de humanização hospitalar. Psicol Estud (Maringá). 2006;11(2):323-30. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-73722006000200011
- IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Sinopse do censo demográfico de 2010. Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br/sinopse/index.php?dados=10&uf=00. Acessado em: 02 jun. 2019.
- Monteiro S, Gonçalves E, Pereira A. Estudo das motivações para o voluntariado numa amostra de voluntários hospitalares em contexto oncológico: Relação com bem-estar psicológico e qualidade de vida. Psychol Commun Health. 2012;1(2):201-11. DOI: https://doi.org/10.23668/psycharchives.2231
- Projeto Salva-Vidas. Salva-Vidas Amazônia. Missões Noroeste. Sobre nós: Quem somos? Disponível em: http://www.salvavidasamazonia.org/sobre_nos/. Acessado em: 05 jun. 2019.
- Brehmer LCF, Ramos FRS. Integração ensino-serviço: implicações e papéis em vivências de cursos de Graduação em Enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(1):118-24. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000100015.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA SAÚDE MULTIDISCIPLINAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.