PERCEPÇÃO DOS PROFISSIONAIS DE ENFERMAGEM SOBRE A CAPACITAÇÃO PARA O CUIDADO DE PACIENTES NEUROCIRÚRGICOS
DOI:
https://doi.org/10.53740/rsm.v14i1.590Keywords:
Educação em Saúde., Capacitação., Enfermagem Neurológica.Abstract
The present study aimed to analyze the perception of the nursing team about the skills for neurosurgical care, having as field of study a neurosurgical ward of a large public hospital in Salvador-Bahia. In which a qualitative and exploratory investigation was carried out, interviewing 19 nursing professionals, between the months of June and August 2021, through a semi-structured and flexible questionnaire, for data collection. The study was approved by the Research Ethics Committee. The results point to the importance of health education for nursing professionals to develop skills for their daily practice, in addition to highlighting actions that guarantee a focus on the neurosurgical client, as well as the construction of praxis that meet the development of the potential of these professionals. in this specialized unit.
References
Carvalho JD. A importância da educação continuada em enfermagem. Rev. Saberes da Faculdade São Paulo. 2020; 12(1):1-8.
Sonaglio RG, Lumertz J, Melorc, Rocha CMF. Promoção da saúde: revisão integrativa sobre conceitos e experiências no Brasil. J. nurs. health. 2019; 9(3) e199301.
Falkenberg MB, Mendes TPL, Moraes EP, Souza EM. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciênc. saúde coletiva. 2014; 19(3):847-852. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000300847&lng=en&nrm=iso>. Acessado em 09 Nov. 2020.
Santos JVS, Melo EA, Junior JLS, Vasconcelos NN, Lima MC, Damázio LCM. Os efeitos da capacitação de enfermeiros sobre avaliação de pacientes com acidente vascular cerebral. Rev enferm UFPE [on line]. 2017; 11(5):1763-1768.
Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2009. (Série A. Normas e Manuais Técnicos).
Oliveira LS, Silva NRM, Maia NMFS, Morais FF, Silva RSS, Oliveira WLS, Nascimento MVF, Carvalho NAR. A educação continuada na percepção dos profissionais de enfermagem da área hospitalar. REAS, Revista Eletrônica Acervo Saúde. 2017; 1(8):615-623.
Caciano KRPS, Saavedra JLI, Monteiro EL, Vólpati NV, Amaral TLM, Sacramento DS, Prado PR. Intervenções de Enfermagem para pacientes neurocríticos. Rev enferm UFPE on line. 2020; 13(1):1-9.
Salum NC, Prado ML. A educação permanente no desenvolvimento de competências dos profissionais de enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2014; 23(2):301-308.
Santos JVS, Melo EA, Junior JLS, Vasconcelos NN, Lima MC, Damázio LCM. Os efeitos da capacitação de enfermeiros sobre avaliação de pacientes com acidente vascular cerebral. Rev enferm UFPE on line. 2017; 11(5):1763-1768.
Costa DB, Garcia SD, Vannuchi MTO, Haddad MCL. Impacto do treinamento de equipe no processo de trabalho em saúde: revisão integrativa. Rev enferm UFPE on line. 2015; 9(4):7439-7447.
Minayo MCS. Introdução. In: Minayo MCS, Assis SG, Souza ER. (Org.). Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de Programas Sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2010; 19-51.
Bardin L. Análise de conteúdo. 70ed. São Paulo: 2011:229.
Silva MCN, Machado MH. Sistema de Saúde e Trabalho: desafios para a Enfermagem no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva. 2020; 25(1):07-13.
Vieira DS, Parra IO, Silva KPP, Cruz MFB, Campaner ECS. Pós operatório imediato de neurocirurgias: o papel do enfermeiro no planejamento da assistência de enfermagem a partir dos dados dos sinais vitais. Braz. J. Hea. Rev., 2020; 3(5):12376-12390.
Leal LA, Camelo SHH, Rocha FLR, Vegro TC, Santos FC. A promoção da saúde da equipe de enfermagem no âmbito hospitalar. Rev Rene. 2015; 16(1):762-72.
Silva JP, Gonçalves MFC, Andrade LS, Monteiro EMLM, Silva MAI. Promoción de la salud en la educación básica: percepciones de los estudiantes de pregrado de enfermería. Rev. Gaúcha Enferm., 2018; 39; e2017-0237.
Silva CPG, Aperibense PGGS, Almeida AJ, Santos TCF, Sioban N, Peres MAA. Da educação em serviço à educação continuada em um hospital federal. Esc. Anna Nery. 2020; 24(4) e20190380.
Costa, DC, Cabral KB, Teixeira CC, Rosa RR, Mendes JL, Cabral FD. Enfermagem e a Educação em Saúde. Rev Cient Esc Estadual Saúde Pública Goiás “Candido Santiago”. 2020; 6(3):1-9.
Lavich CRP, Terra MG, Mello AL, Raddatz M, Arnemann CT. Ações de educação permanente dos enfermeiros facilitadores de um núcleo de educação em enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2017; (38)1 e62261. Acessado 11 Fevereiro 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.01.62261>. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.01.62261.
Araújo WA, Assunção MLB, Araújo IS, Temoteo RCA, Souza EC, Almeida GS, Carvalho FO, Feitosa ANA. Educação em saúde na Estratégia Saúde da Família: contribuições práticas do enfermeiro. Rev. Enfermagem Brasil, 2018; 17(6):645-653.
Paudarco LS, Souza DT, Virgens AC, Souza CL, Silva ES, Lima D. Educação como ferramenta de promoção da saúde na estratégia de saúde da família. Rev. Atas saúde ambient. 2020; 8(1):93-109.
MELO JS, FERREIRA AKS, FILHO MB. Visita multidisciplinar em unidade de terapia intensiva neurológica: O papel da enfermagem. Braz. J. Hea. Rev., 2020; 3(6):19135-19144.
Ribeiro RN, Oliveira APF, Amaral JM, Pires PS, Santos AO, Teixeira LSS, Rocha AKL, Santos TF. Conhecimento da equipe de enfermagem sobre neurointensivismo em Unidades de Terapia Intensiva. Revista Neurociências. 2020; 28(1):1-21.
Santos LNC, Aquino RG, Souza PA, Silva NCM, Luna AA. Diagnósticos de enfermagem em pós-operatório de neurocirurgia. Rev enferm UFPE on line. 2019; 13; e241596.
Guerin CS, Coutinho C, Damaceno FM, Soares NM, Frigo JP, Soares LM. Promovendo educação em saúde no espaço não formal de aprendizagem. Rev. Bras. Prom. Saúde. 2017; 30(1):5-12.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA SAÚDE MULTIDISCIPLINAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.